Kinderkost: gezonde smoothies

IMG_0659
Weet je waar ik tegenwoordig écht van kan genieten? Als ik iets nieuws uitprobeer in de keuken en onze kids er dol op zijn! “Ik wil een roze smoothie,” vroeg Kobe. U vraagt, wij draaien. Smoothies vind ik zalig om je rijpe fruitschaal weg te werken. Je hoeft er niet altijd speciaal voor naar de winkel te hollen om vers fruit te kopen, kijk gewoon eens in je koelkast en bedenk je eigen recept. Leuke tip, wij hebben bijna altijd aardbeien in de diepvries zitten, ideaal om een roze smoothie te prepareren en een toppertje voor Kobe en Frauke! In no time was de smoothie opperdeop! Willen jullie weten hoe wij dit gezonde drankje maakten?

Smoothies maken lijkt zo kinderlijk eenvoudig en eerlijk waar, dat is het ook! Kies een vloeistof zoals kokosmelk of water, kies groente of fruit (liefst wat je in huis hebt dus), voeg wat extra energie toe zoals chiazaad, bijenpollen, kaneel… en voeg een zoetmaker toe zoals bijvoorbeeld een banaan. Wanneer je geen aardbeien hebt uit de diepvries, kan je extra ijsblokjes of koud water toevoegen.

Wat heb je nodig?
50 cl kokosmelk
20 aardbeien uit de diepvries
3 lepels chiazaad
1 banaan

Doe eerst de kokosmelk in de blender en voeg daarna het fruit en het chiazaad toe. Laat ongeveer een minuutje draaien tot de shake goed gemixt is! Giet ze in zo’n leuke beker en vrolijk op met een kleurrijk rietje. Wedden dat je kids er dol op zijn? Ideaal als ontbijt of lekker als vieruurtje! Mmmmm…

Gezonde drankjes
Frisdrank hebben wij niet meer in huis. Maar altijd water vinden Kobe en Frauke op den duur ook saai. Daarom ga ik op zoek naar gezonde alternatieve drankjes zoals zelfgemaakte ijsthee, fruitwater of kokoswater. Ijsthee maak je gemakkelijk zelf door je favoriete losse thee af te laten koelen en er wat schijfjes citroen of sinaasappel aan toe te voegen. Een beetje honing kan je gebruiken als zoetmaker. Fruitwater maak je gemakkelijk zelf door een kan met water te mengen met je favoriete fruit zoals aardbeien of sinaasappelen, mix goed en voeg eventueel nog munt of andere kruiden toe.

Inspiratie halen wij tegenwoordig veel uit Easypeasy family – een gezond basiskookboek voor heel het gezin en een echte aanrader!
IMG_0660IMG_0661

3 thoughts on “Kinderkost: gezonde smoothies

  1. Oh, heerlijk, Lobke! Ook hier drinken we de laatste weken weer veel smoothies. We noemen het ‘cocktails’. 🙂 Ik kocht ook leuke glazen bekers in Action, de andere. Nu ik de jouwe zie, moet ik misschien toch nog eens terug.

    Onze favoriet is nog steeds de aardbeiencocktail: verse aardbeien, beetje vloeibare honing, wat water en mixen maar. Zalig!
    De ontdekking van dit jaar: watermeloencocktail. Ruikt en smaakt een beetje naar gazpacho. Gek. Stukjes watermeloen, beetje Griekse yoghurt en een banaan erbij.

    Yammie!

  2. Wij maken elk jaar siroop van de vlierbloesems en vlierbessen en dat doen wij in thee of bij (spuit)water. Onze kids vinden het heerlijk als limonade. In mijn zaak Cups-‘N-Cakes gebruik ik het ook als homemade lemonade en heeft veel succes bij de klanten. Veel mensen kennen de smaak niet en zijn verbaasd als ik zeg dat het afkomstig is van een struik dat in het wild groeit. ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.