Van huishoudbudget tot weekmenu

Een kind kost een huis. Ik verschiet daar niet van. Eigenlijk zijn wij hier dus 3 huizen aan het afbetalen! (slik) Daarmee dat we aan het einde van ons geld soms nog een stuk maand over hebben! Tijd om te besparen dus! Een van mijn goede voornemens begin januari was meer tijd vinden en liefst met een zo laag mogelijk budget. Hoog tijd om vol goede moed een huishoudboekje bij te houden. Je kan er hier trouwens eentje gratis downloaden en ik vind dat dus een geweldig goed systeem zo in Excel!

In het begin moet je jezelf een beetje verplichten om elke aankoop in te vullen. Een brood gekocht? Dat is dan 2,20 euro! Boodschappen gedaan? 120 euro! (slik) Soldenkes gedaan? 55 euro! Inschrijvingsgeld voor Kobe zijn nieuwe hobby? 50 euro! En zo zie je waar je zuurverdiende centjes naartoe gaan…en besef je waarop je moet besparen. Maar je kan bijvoorbeeld ook je jaarlijkse kosten zoals autotaks, brandverzekering, kadastraal inkomen enzovoort…invullen en dan berekent dat ding vanzelf wat je maandelijks aan de kant zou moeten zetten omdat bedrag niet in één keer te moeten leggen. Handig!

Aan boodschappen doen wij belachelijk veel geld op. Tijd om ons weekmenu weer in te voeren! Het bespaart in een drukke werkweek niet alleen geweldig veel tijd, want je moet niet meer elke dag nadenken over ‘wat eten we vanavond’ en ‘we moeten nog snel naar de winkel’, maar je bespaart er ook ongelooflijk veel geld mee. Elk weekend maken we een halfuurtje tijd om een weekmenu samen te stellen aan de hand van een kookboek of aan de hand van leuke recepten websites. (ben trouwens ook de Paprika-app aan het testen!) Aan de hand van dat, doen we onze boodschappen via Collect & Go! Brood bestellen we voor een week bij onze bakker aan huis en vriezen we in. Aardappelen en groenten halen we goedkoop bij de boer om de hoek. En vlees proberen we in promotie te kopen bij onze mobiele beenhouwer een dorp verderop.

En dankzij het geweldig systeem van ons huishoudboekje, gaan we het einde van de maand precies kunnen zeggen ‘hoeveel geld’ we gespendeerd hebben aan boodschappen. Hopelijk lukt het ons om op die manier wat geld te besparen!

weekmenu_huishoudboekje

Ook zin om vanaf nu een weekmenu te maken? Of deden jullie het al? Alle tips & tricks welkom!
Ik maakte voor jullie een leuk sjabloon voor een weekmenu dat jullie hier kunnen downloaden.

leuk weekmenu

32 thoughts on “Van huishoudbudget tot weekmenu

  1. strak idee 😉 hier ook wat meer planning al is er nog wat werk bijvoorbeeld voor dat weekmenu maar er komt altijd wel iets tussen ha 😉 de lijst invullen deed ik ooit al maar ik heb dat niet volgehouden maar je krijgt inderdaad wel een goed overzicht

    1. de pagina’s zijn beveiligd en heb een wachtwoord nodig, jammer want ik zou het graag gebruiken, ziet er heel interessant uit

  2. Ik heb meteen alles gedownload. Omdat ik zo eentje ben die het ook wel zou nodig hebben! Maar nog niet zover ben om er echt mee aan de slag te gaan. Dus ik zal me beperken tot het lezen van je blog en comments… want zelf tips en tricks hebk nie…

    Weekmenu is leuk!

  3. Een besparigstip die ik je ook al kan meegeven: neem je kinderen niet mee naar de supermarkt! Alleen ben je sneller én goedkoper af. Wat die twee van mij allemaal komen aandragen… Dat alleen al is een huis extra waard 😉

      1. Maar betaal je voor die Collect & Go ook niet nog een aardig bedrag? Ik heb al van een aantal mensen gehoord dat ze via dat systeem meer geld kwijt zijn, dan wanneer ze in de Colruyt zelf gaan winkelen.
        Ik heb het zelf nog nooit gebruikt, maar ook mijn vorige werkgever(een kinderdagverblijf) deed de boodschappen voor het werk wekelijks zelf in de Colruyt want ze wou geen gebruik maken van Collect & Go wegens te duur.
        So I just wonder… 🙂

        1. Het is hoe je het bekijkt Annelies. Wanneer ik zelf boodschappen doe bij de Colruyt, doe ik vaak impulsaankopen waardoor mijn rekening toch duurder is dan ik eigenlijk dacht. De 5,95 euro servicekost die je betaalt bij Collect & Go, kan je soms vermijden door de promoties te volgen. Ik beslis thuis aan de hand van mijn boodschappenlijstje precies wat ik nodig heb en ga daar dus nooit over op die manier.

          1. Aaaaah 🙂 Bedankt voor de tip alvast. Ik ga het zeker eens bekijken, want het is vaak zo’n gedoe en ik kijk er inderdaad ook vaak tegenop om boodschappen te gaan doen omdat ik iedere keer opnieuw weer verschiet van hoeveel geld voor zo weinig in mijn kar en dan eenmaal thuis telkens tot die vaststelling komen dat ik dat en dat EN dat nog vergeten ben! Ergernis!

  4. Ik ga dat huishoudboek ook eens uit proberen want ik woon sinds enkele weken alleen en heb mijn kinderen om de week dus moet heel zeker op mijn centen letten.Bedankt voor de tip.

  5. Ik werk hier ook al jaren met een weekmenu. Heeft alleen maar voordelen vind ik: tijdswinst in de week (en op vrijdagavond een rustig momentje tijdens het opmaken ervan), ik let er zo ook veel meer op dat we gevarieerd eten, je kan inderdaad op die manier goed je ‘boodschappenbudget’ in de gaten houden, onze kids mogen af en toe een ‘verzoekje’ op het weekmenu zetten, dus zijn zij ook happy en af en toe speel ik hier cateringbedrijfje (= op zondag hele diepvriesvoorraden koken) voor onverwachte wendingen in onze drukke weken. Een echte aanrader dus en dank je wel voor de leuke printable! Lieve groet, V.

  6. Ik werk ook al jaren met een weekmenu en hou deze bij in een schriftje, zo hoef ik niet telkens opnieuw een menu samen te stellen. Sinds enkele weken bestel ik ook om de 14dagen bij smartmat. Zeer handig, alle ingrediënten en het recept worden op maandagavond aan huis gebracht. Ik bespaar tijd, ik krijg inspiratie en een gevarieerd menu op mijn bord!

  7. Ikzelf maak ook al geruime tijd gebruik van een weekmenu, het bespaart veel tijd en centjes. Op voorhand rustig kijken voor een gevarieerd menu in de week, heel handig. Met mijn 4/5e ga ik woensdagochtend, na de dochter te hebben afgezet op school, richting Colruyt. Op dat moment is het ook rustig om inkopen te doen. Een aanrader voor iedereen!
    Voor het huishoudboekje, wie bankiert met KBC heeft in de nieuwe KBC touch een digitaal huishoudboekje, je hoeft dus zelf niets bij te houden, heel handig.

  8. Wij werken al jaren met een money manager. Onze vaste kosten die niet maandelijks zijn worden gedeeld door 12. Die totaalsom gaat maandelijks naar een vaste kosten rekening. Zo hebben wij nooit onvoorziene rekeningen. Echt super! Het eerste jaar is het wat tanden bijten. Maar na een jaartje is het zo een verademing.

    Ook houden wij een money manager bij voor alle andere kosten. We hebben daardoor een perfect overzicht in wat er binnenkomt en buitengaat. En het opent je ogen enorm op het gebied van nutteloze uitgaven!

  9. WAUW, you read my mind! Net wat ik aan het zoeken was, een leuke weekmenuplanner… Bedankt!

    Nu moet ik enkel nog op zoek naar een leuk overzichtssjabloon voor de diepvries… Wij weten nooit wat er nog allemaal in zit en zo’n blad zou echt handig zijn! Dus als je ooit een minuutje tijd hebt… 😉

    Liefs

    1. Jij kan gedachten lezen Jo-Lynn, want ik zat al in mijn gedachten met zoiets. Momenteel hou ik in Evernote bij wat er in onze diepvries zit maar zo weet de rest an ons gezin dat niet. Dus ik denk erover na ;-).

  10. We hebben het een paar maanden gedaan voor we besloten dat ik thuis kon blijven. Ik denk dat het goed is als we dat binnenkort weer eens gaan doen. Kijken waar alles blijft. En ik maakte altijd netjes menus voor om de vier dagen maar ik ben zo’n slechte eter op het moment dat het me niet lukt. Maar wil straks als de baby eris wel weer wat gezondere levensstijl aan houden, dat zou voor iedereen weer goed zijn. Leuke print!

  11. Hier ook weer weekmenuuten als voornemen in het nieuwe jaar.
    Ik ben niet zo’n collect en go fan, omdat ik groentes/fruit zelf wil uitkiezen (en bekijken welke seizoensgroentes het goedkoopst zijn, op internet vind ik dat niet zo handig) en bijvoorbeeld van yoghurt, neem ik graag grote verpakkingen (kinderyoghurtjes bijvoorbeeld) maar wel met een lange houdbaarheidsdatum.
    Eén keer per week naar de bakker (zondag), een vaste bestelling ligt klaar (geen extra’s die je ogen uitsteken 😉 ), ook het brood voor de ganse week. Eén keer per week beenhouwer (zondag), steeds vlees in de diepvries zodat ik niet meer snel naar de beenhouwer extra hoef. (dit komt van een hoeveslagerij, veel goedkoper ook!) Tegenwoordig ook diepvriesgroentes (colruyt), want dit is dikwijls echt wel goedkoper dan vers! (bekijk maar eens een pak broccoli tegenover een verse, én je hebt geen afval / werk eraan!). Wij gebruiken altijd de stoomoven voor aardappelen (5min) en groentes (2min), soep (10min). Is een hele investering, maar loont in tijd!
    Winterjassen en schoenen worden hier dikwijls in de solden gekocht voor het volgende seizoen, heb nu al spijt dat ik nu niet op stap kan wegens hoogzwanger (nog een paar dagen….) want 100 euro voor een kinderjas voor één winter kan ik echt niet opbrengen… Toch maar eens op internet rondkijken 😉

  12. Wij hebben het geluk dat we alle twee op het werk kunnen eten. We hebben lange tijd elke avond gekookt, maar pas tegen 20u30 klaar zijn met koken en afruimen is echt niet fijn. We besparen ook massa’s geld door elke dag op het werk te eten. Voor 6 euro kan je amper koken voor twee personen.

    Een weekmenu en boodschappenlijstje zijn echt nodig als je geld wil besparen, maar ik heb nog een paar andere tips die nuttig kunnen zijn voor je bezoek aan de supermarkt: http://www.missfabuleus.be/2014/11/13-manieren-om-minder-geld-uit-te-geven.html

    Ons volledige huishoudbudget houden we digitaal bij. Wat we uitgeven, maar ook wat er de komende weken en maanden aan zit te komen, staat er allemaal genoteerd. Wij werken met Home Budget. Handig want het synchroniseert tussen verschillende apparaten.
    http://www.missfabuleus.be/2013/02/listomania-home-budget.html

  13. Ik ben momenteel ook volop aan ‘t experimenteren met week- en eetplanningen, maar zo’n huishoudboekje, daar had ik nog niet aan gedacht. Best confronterend om te zien wat je allemaal uitgeeft op een maand denk ik!

  14. Tof dat sjabloon van de weekmenu!!
    Hier nog géén kindjes maar wel een huis die moet worden afbetaald, onze trouw waar er ook wat kosten aan komen! Het leven is niet goedkoop hé en we moeten er allemaal hard om werken! Véél succes bij het plannen van de weekmenu en de kleine besparingen!

  15. Ik houd al jaren een excel file bij. Van voor ik kinderen heb. Boodschappen is nu wel het enige dat er niet in staat. Want ik kan het niet opbrengen om dat brood bij de bakker of dat vlees bij de beenhouwer te noteren. Maar al de rest dus wel (even naar de gamma, schoen, kleren, stof…). Verder houd ik ook maandelijks mijn meterstanden bij. Ik zie perfect hoeveel ik meer verbruik ( of wanneer ons gezin dus werd uitgebreid). En nu hoeveel ik bespaar door onze nieuwe ketel.
    Een week menu ben ik ook pro, het heefteven geduurd om mijn man te overtuigen. Maar nu werkt het prima voor ons!

  16. Die Collect & go werkt hier super goed!
    Die weekmenu iets minder. Er zit vaak zo een half weekmenu in mijn hoofd en ik roei met de riemen die ik heb (ik zie wat er in huis is, ik ga zeker niet naar de winkel om maar 1 dingetje te halen… te lui en te moe op een weekdag :D).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.